Τετάρτη 29 Ιουνίου 2011

ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΕ: Σκηνικό υπερκερδών σε Αιγαίο και Κρήτη

Οι διασυνδέσεις των Κυκλάδων και έπειτα της Κρήτης, σε συνδυασμό με αιολικά που ξεπερνούν τα 3.000 MW, διαμορφώνουν νέο πεδίο υπερκερδοφορίας

Πυρετώδεις είναι για μια ακόμη φορά οι εξελίξεις στον ενεργειακό τομέα, προς όφελος του μεγάλου ντόπιου και ξένου ενεργειακού κεφαλαίου και σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών. Οι κυβερνητικές ρυθμίσεις για την περαιτέρω «απελευθέρωση» της αγοράς ενέργειας, όπως ο διαχωρισμός δικτύων Μεταφοράς και Διανομής, η προωθούμενη εκχώρηση λιγνιτικών κοιτασμάτων, ο «εξορθολογισμός» των τιμολογίων με απαιτούμενο τη συνεχόμενη αύξησή τους, οι μεταβολές στον υπολογισμό της χοντρικής τιμής ώστε να αυξηθεί, «συντονίζονται» με τις κινήσεις της «αγοράς» στον τομέα των επενδύσεων, ιδίως σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και τον προγραμματισμό για νέο γύρο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ κατά 17%, αλλά και με πώληση μονάδων - «φιλέτων». Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση προωθεί επίπονα και αποτελεσματικά τη «σύμπραξη» ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με επιχορηγήσεις και τη ΔΕΗ σε «διατεταγμένη υπηρεσία», για την ανάπτυξη των διασυνδέσεων, ως βασική προϋπόθεση για τη λειτουργία μεγάλων ιδιωτικών έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στα νησιά.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, προκηρύχθηκε, πριν λίγες μέρες, ο διαγωνισμός της ΔΕΗ για την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων,προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών τις 13 του Οκτώβρη και προθεσμία αποπεράτωσης τους 42 μήνες. Η διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό Σύστημα θα γίνει με υποβρύχια καλώδια, με σημείο σύνδεσης το Λαύριο και θα καλύψει τα νησιά Ανδρο, Τήνο, Μύκονο, Σύρο, Πάρο, Αντίπαρο, Νάξο και κάποια μικρότερα που σήμερα είναι συνδεδεμένα με τη Νάξο. Ανάλογα με τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές των καλωδίων, ενδέχεται να ενταχθεί στη διασύνδεση και η Κύθνος. Λίγες μέρες νωρίτερα, η ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ, 100% θυγατρική της ΔΕΗ, είχε καταθέσει αιτήσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για την ανάπτυξη αιολικών έργων σε 2 νησιά του Αιγίου και στην Κρήτη, συνολικής ισχύος 1.300 MW. Ο προϋπολογισμός της επένδυσης ξεπερνά τα 3 δισ. ευρώ και συμπεριλαμβάνει και έργα διασυνδέσεων με το ηπειρωτικό σύστημα.
Η ΔΕΗ, μια «ανάσα» πριν από τη νέα ιδιωτικοποίηση, έχει ριχτεί στη μάχη των έργων προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη των μετόχων της, αυξάνοντας και την αξία του τμήματος που θα πουληθεί (αλλά όχι απαραίτητα και την τιμή του). Οι διασυνδέσεις είναι εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο της υπόθεσης. Χωρίς αυτές, τα μεγάλα αιολικά και άλλα έργα που σχεδιάζουν ή υλοποιούν οι ενεργειακοί όμιλοι στα νησιά και την Κρήτη δε θα έχουν κανένα νόημα! Γιατί σκοπός τους δεν είναι, βεβαίως, η κάλυψη των τοπικών αναγκών, αλλά η εκμετάλλευση του πλούσιου αιολικού δυναμικού των νησιών για την πώληση ηλεκτρικού ρεύματος στο ηπειρωτικό σύστημα, αλλά και οι εξαγωγές, στη βάση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας που δημιουργεί η ΕΕ. Και για να το κάνει αυτό η ΕΕ, δίνει έμφαση στην ανάπτυξη υποδομών, όπως οι διασυνδέσεις, με δημόσιο χρήμα, χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ, συμμετοχή στο κόστος από εταιρείες δημοσίου συμφέροντος - όπως η ΔΕΗ - διευκολύνσεις στα ζητήματα χωροθετήσεων και περιβαλλοντικών αδειών. Κυβέρνηση - ΕΕ - ιδιώτες τα έχουν κανονίσει ώστε σε 2-3 χρόνια το χρήμα να ρέει άφθονο στα πορτοφόλια των μεγαλοεπιχειρηματιών με το δημόσιο χρήμα να έχει στηρίξει τις απαραίτητες και ακριβές υποδομές.
Η ΔΕΗ, μέσω της θυγατρικής της, έχει ήδη συμμετοχή σε μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Εκτός των άλλων, με τη ΡΟΚΑΣ (ισπανική «Ibedrola») συνεργάζονται στο σχέδιο «Αιγαία Ζεύξη» για την ανάπτυξη 706 MW σε Χίο, Λέσβο, Λήμνο!!! Η διασύνδεση των Κυκλάδων είναι καθοριστική γι' αυτά τα έργα. Θα ακολουθήσει το μεγαλεπήβολο έργο διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα. ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ και ΕΛΙΚΑ (Κοπελούζος - Σαμαράς) έχουν ήδη υπογράψει για συνεργασία. Η ΕΛΙΚΑ έχει άδειες για 39 αιολικά έργα ισχύος 850 MW στην Κρήτη. Η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ έχει άδειες για περίπου 950 MW. Ο όμιλος Κοπελούζος σχεδιάζει και τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αίγυπτο, όπου ετοιμάζεται αιολικό έργο 3.000 MW! Η συνεργασία των τριών για τη διασύνδεση της Κρήτης θεωρείται βέβαιη, όπως και τα κέρδη από τις αγορές της δυτικής και βόρειας Ευρώπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου