Τετάρτη, 19 Μαΐου 2010

Με αφορμή τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας


Τις τελευταίες δεκαετίες το μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας στα σχολεία διέρχεται μια σοβαρή κρίση υποτίμησης και υποβάθμισης. Οι οδηγίες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών επιμένουν σε ζητήματα μορφής με στόχο την απομόνωση του περιεχομένου και των ιδεολογικών μηνυμάτων των λογοτεχνικών έργων.
Ο καπιταλισμός επιδιώκει να περιθωριοποιήσει κάθε μορφή λογοτεχνικού έργου και να ευτελίσει με τη μαζική υποκουλτούρα κάθε είδος τέχνης γι' αυτό αμφισβητείται σκόπιμα η αξία της λογοτεχνίας και στο σχολείο. Αυτό συμβαίνει διότι η λογοτεχνία έχει κατεξοχήν πολιτική, ιστορική και ιδεολογική διάσταση. Ως εκ τούτου, η μορφωτική της αξία είναι μοναδική και καθοριστική, άρα εξοβελιστέα από το σχολείο της ημιμάθειας. Ούτε ο δάσκαλος είναι ουδέτερος πολιτικά, ούτε ο συγγραφέας, ο οποίος είναι κατεξοχήν φορέας μιας συγκεκριμένης ιδεολογίας, πχ. Ο Σολωμός, ο Βάρναλης, ο Σεφέρης, ο Ρίτσος (ιδεαλισμός- διαλεκτικός υλισμός). Δεν υπάρχει λοιπόν αστράτευτο έργο τέχνης.
Η αστική παιδαγωγική και εκπαιδευτική πολιτική θεωρούν ότι καλή λογοτεχνία είναι η πολιτικά ουδέτερη, τελικά αυτή που εντάσσεται στο αστικό σύστημα και δεν αμφισβητεί την πολιτική κυριαρχία της αστικής τάξης. Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στη λογοτεχνία θεωρητικής ακολουθούν πιστά αυτή την αντίληψη.
Το κείμενο που επιλέχτηκε «Στου Κεμάλ το σπίτι», είναι ένα αριστουργηματικό διήγημα του Γ. Ιωάννου με πλούσιο περιεχόμενο και ιδέες, τα ζητούμενα όμως που δόθηκαν στους υποψηφίους, αγνόησαν τον ιδεολογικό του πλούτο και στάθηκαν σχολαστικά σε θέματα μορφής που την απέκοψαν σκόπιμα και απαράδεκτα απ' αυτό. Οι ερωτήσεις αφορούσαν κυρίως το κυριολεκτικό νόημα μεταφορικών φράσεων και λέξεων πχ. τι σημαίνει «κλεφτές ματιές», «αφράτο μάρμαρο», «κατάγυμνη αυλή». Νοηματικές και μόνο διευκρινίσεις «γιατί η μαυροφορεμένη τουρκάλα παραμένει στο κατώφλι της αυλής;», τα χρονικά επίπεδα πάνω στα οποία οργανώνεται η αφήγηση, που ζητείται να τα σχολιάσουν τα παιδιά, παραπέμποντας σε απλές χρονικές αναφορές- ημερομηνίες, χωρίς την απαραίτητη σύνδεση με το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο χρόνο και τα αίτια που προκαλούν τα ιστορικά γεγονότα (μικρασιατική εκστρατεία, ρόλος των μεγάλων δυνάμεων, ανταλλαγές πληθυσμών). Έτσι, τα σημαντικά ιδεολογικά μηνύματα του διηγήματος, ανεπιθύμητα για το εκπαιδευτικό και πολιτικό κατεστημένο (που στις μέρες μας φλερτάρει με την αστική τάξη της Τουρκίας), πέρασαν στα αζήτητα. Αποτέλεσμα, οι υποψήφιοι να παγιδευτούν σε ερωτήσεις αισθητικές, νοηματικές, επιφανειακές κι ανούσιες και να συντελεστεί ανίερη ασέλγεια σε βάρος του λογοτεχνήματος. Σκόπιμα αποσιωπήθηκαν:
α) τα ηχηρά μηνύματα του κειμένου για τον πόνο του ξεριζωμού και της προσφυγιάς όλων των ανθρώπων, ανεξάρτητα από εθνικότητα, θρήσκευμα κι άλλες διαφορές, που στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, όπως και σήμερα, είναι προϊόν των ενδοϊμπεριαλιστικών συγκρούσεων και ανταγωνισμών και του μεγαλοϊδεατισμού και κοσμοπολιτισμού της αστικής τάξης.
β) Η κραυγαλέα διαμαρτυρία του συγγραφέα για την αστικοποίηση, καρπό της μεταπολεμικής καπιταλιστικής άναρχης ανάπτυξης και δόμησης, η οποία κατέστρεψε την αισθητική των πόλεων (τσιμεντοποίηση, αυθαίρετη δόμηση, κακογουστιά, κερδοσκοπία) με τις συμμορίες εργολάβων, καταπατητών, καταστροφέων έργων τέχνης και αρχαιολογικών ευρημάτων.
Με αυτόν τον τρόπο απονεκρώνουν τη δυνατότητα του νεανικού προβληματισμού μέσα από τη λογοτεχνία και αφυδατώνουν την εφηβική ευαισθησία και αφύπνιση.
Το Υπουργείου Δια βίου Μάθησης συνεχίζει το αντιεκπαιδευτικό- αντιπαιδαγωγικό του έργο, τη στροφή στις δεξιότητες και την υποβάθμιση της μόρφωσης και της αισθητικής καλλιέργειας των νέων και μέσα από τις εξετάσεις για τη Λογοτεχνία.

  Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών ΠΑΜΕ
19 Μάη 2010

Δελτίο τύπου της Εκτελεστικής Γραμματείας για τις διώξεις αγροτών

    


 


Αθήνα 18 Μάη 2010


 

    Το ΠΑΜΕ καταδικάζει την «επιχείρηση» τρομοκράτησης των αγροτών μέσω των γνωστών αγροτοδικείων που και με κυβέρνηση Ν.Δ. και με ΠΑΣΟΚ γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση. Όπως και στους εργαζόμενους με μπαράζ διώξεων – απολύσεων – τραμπουκισμών – δικαστικών φιρμανιών για παράνομες απεργίες και άλλων τρομοκρατικών ενεργειών από εργοδοσία και των κυβερνήσεών της, έτσι και στο αγροτικό κίνημα οι μέθοδοι τρομοκράτησης είναι παρόμοιοι.

    Τη Δευτέρα 17/5/10 καταδικάστηκαν 16 ακόμα αγωνιστές αγρότες της Ωλενίας στην Αχαΐα σε 6 μήνες φυλακή για «παρακώλυση συγκοινωνιών» σε κινητοποίηση του 2005 !!!

Η μικρομεσαία αγροτιά της Αχαΐας και όλης της Ελλάδας συσπειρωμένη στους συλλόγους της με μπροστάρη την ΠΑΣΥ, με τη συμπαράσταση όλων των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, πρώτα και κύρια της εργατικής τάξης, θα συνεχίσει να δίνει τη μάχη ενάντια στην αντιαγροτική και αντεργατική πολιτική ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. και κανένα τρομοκρατικό μέτρο δε θα τη σταματήσει. Θα συνεχίσει να πηγαίνει κόντρα στις επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μέσω της ΚΑΠ επιδιώκει το ξεκλήρισμα των αγροτών από τα χωράφια τους και τη μετατροπή τους σε ανέργους και εξαθλιωμένους στα αστικά κέντρα.

Το ΠΑΜΕ, ολόκληρο το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα εκφράζοντας τη συμπαράστασή του και την αλληλεγγύη του στους διωκόμενους αγρότες τονίζει: τώρα που κλιμακώνεται η επίθεση του κεφαλαίου στο σύνολο των δικαιωμάτων μας, όπου επιχειρείται να σαρωθούν κατακτήσεις που με αίμα είχαμε κερδίσει, μαζί εργάτες – αγρότες πρέπει να δώσουμε την απάντηση. Ενάντια στην πλουτοκρατία, στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΔΝΤ, την ΕΚΤ στο ΠΑΣΟΚ και τη Ν.Δ. και στο πάντα επικίνδυνο κόμμα του προβοκάτορα Καρατζαφέρη. Μια απάντηση που θα ανοίγει το δρόμο για πιο γρήγορα βήματα στη συμμαχία των εργατών, των αγροτών, των αυτοαπασχολούμενων, τη μόνη λύση για να γίνουμε αφέντες στο μόχθο μας, στον πλούτο που παράγουμε.

Σε αυτή την κατεύθυνση το ΠΑΜΕ θα συνεχίσει να δίνει όλες τις δυνάμεις του και κανένα τρομοκρατικό μέτρο δε θα μπορέσει να το σταματήσει.


 

Η Εκτελεστική Γραμματεία


 


 


 

Η χειραγώγηση συνεχίζεται στα θέματα των πανελλαδικών. Νέο κύμα επίθεσης στη σκέψη των παιδιών με την Ιστορία


Από ό,τι φαίνεται το Υπουργείο Δια Βίου Μάθησης, με όργανο την ΚΕΓΕ και τα θέματα που επιλέγει, επιμένει προκλητικά και θρασύτατα στο να μετατρέψει τις πανελλαδικές εξετάσεις σε εστία πολιτικής και ιδεολογικής χειραγώγησης των τελειοφοίτων του γενικού λυκείου και των ΕΠΑΛ και σε πλυντήριο εγκεφάλου της νεολαίας.
Πέρα από την επίθεση που εκδηλώθηκε στη σκέψη των υποψηφίων με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, οι ιθύνοντες συνεχίζουν ακάθεκτοι τη σκοτεινή αποστολή τους και με τα θέματα του μαθήματος της ιστορίας γενικής παιδείας (17/5/2010).
Και πιο συγκεκριμένα:
α. Οι ερωτήσεις τηλεοπτικού κουίζ και τροχού της τύχης, που απαιτούν μονολεκτική απάντηση ΣΩΣΤΌ ή ΛΑΘΟΣ, καμιά σχέση δεν έχουν με την καλλιέργεια της ιστορικής γνώσης και κρίσης (αντιπαιδαγωγικές) και κατά τη γνώμη μας στοχεύουν στη διάλυση της σκέψης των παιδιών, έτσι ώστε αύριο μπροστά στα μεγάλα κοινωνικά και εργασιακά προβλήματα να μην ξέρουν τι να απαντήσουν. Όπως χαρακτηριστικά γράφτηκε και σε σύνθημα μαθητικής κατάληψης: «σωστό ή λάθος; Δεν ξέρω τι να απαντήσω στο σχολείο και τη ζωή».
β.Τα θέματα προχωρούν στην ιστορική παραχάραξη και την πολιτική προπαγάνδα αιτιολόγησης των αντιλαϊκών κυβερνητικών επιλογών για την έξοδο από την κρίση υπέρ του κεφαλαίου, όταν στη δεύτερη ομάδα ερωτήσεων παραθέτουν κείμενο του Ν. Μουζέλη από το βιβλίο «Οικονομία και κράτος» και ζητούν να σχολιαστεί η θέση του γράφοντος, ότι η προσφορά άφθονης φτηνής εργασίας των προσφύγων, το επιχειρηματικό δυναμικό, τα ξένα κεφάλαια με τη μορφή δανείων (βλ. Δ.Ν.Τ., ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης, μετανάστες–σύγχρονοι πρόσφυγες) οδήγησαν την Ελλάδα στην ανάκαμψη και στην αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής 65% μετά τη Σοβιετική Ένωση!!! Θέλουν δηλαδή να ταυτίζεται -όπως και τώρα- στη συνείδηση των νέων ότι η ανάπτυξη προς όφελος του κεφαλαίου είναι η μόνη ανάπτυξη που μπορεί να υπάρξει.
Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται η ύπουλη νομιμοποίηση στη συνείδηση των παιδιών της φτηνής, μισοπληρωμένης και ανασφάλιστης εργασίας σαν μέσου αύξησης της παραγωγικότητας και εξόδου από την κρίση, ενώ ταυτόχρονα αιτιολογείται η υποταγή της χώρας στις αντιλαϊκές εντολές που υπαγορεύει το Ευρωπαϊκό κεφάλαιο και το ΔΝΤ με το δουλοκτητικό δανεισμό της χώρας μας. Είναι πρωτοφανής η σύγκριση ενός μικρού κράτους που εκσυγχρονιζόταν αστικά με τον Βενιζέλο (1929) με την αύξηση της παραγωγής στη σοσιαλιστική Σοβιετική Ένωση!!!
γ. Στο κείμενο Β΄, με την αναφορά σε άρθρο της Καθημερινής στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Βενιζέλου (1928), επιδιώκεται ο εξεταζόμενος σχολιάζοντας να εγκρίνει αντιδραστικές επιλογές στην εκπαίδευση του σήμερα όπως, τα προαιρετικά μαθήματα (ταξική διαφοροποίηση), το πολλαπλό βιβλίο των μεγαλοεκδοτών, τα απογεύματα της ελεύθερης εργασίας στο σχολείο, δηλαδή τα ολοήμερα κάτεργα της επιχειρηματικής δράσης στην εκπαίδευση της αγοράς.
Απαιτούμε να σταματήσει αυτό το αίσχος της ιδεολογικής χειραγώγησης και προπαγάνδας και μέσα από τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Εδώ και τώρα καταδικάζουμε ξανά την επίθεση στη σκέψη των παιδιών, που ενισχύει την ταξική φύση της εκπαίδευσης, το βάρβαρο επιθετικό ιδεολογικό ρόλο του αστικού σχολείου και των εξεταστικών επιλεκτικών θεσμών ενίσχυσης της ταξικής αναπαραγωγής.
Η επιθετικότητά τους είναι ένδειξη αδυναμίας!
Είμαστε και εμείς αποφασισμένοι και θα οργανώσουμε την πάλη μέχρι το τέλος!
Τίποτα δε μας σταματά!
Αθήνα 17 Μάη 2010
Πανελλαδική Γραμματεία Εκπ/κών ΠΑΜΕ