Τρίτη 14 Ιουνίου 2011

Ολοκληρώνουν το έγκλημα της ιδιωτικοποίησης

Τα πάντα στο σφυρί βγάζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να προσφέρει κερδοφόρους κλάδους στο ιδιωτικό κεφάλαιο και να εξασφαλίσει κεφάλαια για τους πιστωτές της

Ιδιαίτερη έμφαση δίνουν οι κυβερνώντες και οι πιστωτές τους στο πρόγραμμα ξεπουλήματος της Δημόσιας περιουσίας. Λογικό, αν σκεφτούμε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις, σε αυτή τη φάση, δεν ικανοποιούν μόνο το πάγιο αίτημα της οικονομικής ολιγαρχίας να εξασφαλίσουν οι εκπρόσωποί της αξιόλογα και ιδιαίτερης κερδοφορίας κομμάτια του κοινωνικού πλούτου, αλλά επιπλέον θα αποτελέσουν κανάλι για την αυτόματη μεταφορά κεφαλαίων προς τους δανειστές, αφού όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση, κάθε ποσό που θα εισπράττεται από τις ιδιωτικοποιήσεις θα πηγαίνει απευθείας για την εξόφληση μέρους του κρατικού χρέους.
Η ιδιωτικοποίηση κρίσιμων υποδομών, λιμανιών, αεροδρομίων, σιδηροδρόμων, περιουσίας του δημοσίου, ακόμα και του νερού αποτελεί μία ακόμα ισχυρή κρατική παρέμβαση υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων. Αυτό θα σημάνει μεγαλύτερο κόστος και υποβάθμιση των παροχών για τα λαϊκά στρώματα, απολύσεις και αρνητικές αλλαγές στα εργασιακά δικαιώματα. Θα επιφέρει επίσης αρνητικές εξελίξεις στις παραγωγικές - αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας, θα πλήξει τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες, θα έχει συνέπειες στο περιβάλλον.
Με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο επιδιώκεται να ολοκληρωθεί αυτή η εγκληματική, σε βάρος του λαού και του τόπου, πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων, γι' αυτό και στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ της Παρασκευής στη Βουλή, υπάρχει αναλυτική κατάσταση και χρονοδιάγραμμα για το πρόγραμμα του ξεπουλήματος. Σύμφωνα με τα όσα αποτυπώνονται στην εισηγητική έκθεση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου, φέτος θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες (σε παρένθεση το ποσοστό ιδιοκτησίας που κατέχει το δημόσιο) τα παρακάτω περιουσιακά στοιχεία:
  • Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (OTE): Η πώληση του 10,0% των μετοχών, ήδη παραχωρήθηκε προς την «Ντόιτσε Τέλεκομ», ενώ εκκρεμεί η μεταβίβαση του τελευταίου 6% των μετοχών που έχει στην κατοχή του το δημόσιο.
  • Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (74,0%): Σχεδιάζουν να πουλήσουν πάνω από το 40%.
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (55%): Στόχος είναι να επεκταθεί η σύμβαση, Το φιλέτο είναι παραχωρημένο στη γνωστή πολυεθνική «Χόχτιφ», η οποία έκανε τα πάντα για να βάλει πόδι στα Σπάτα και μέχρι πρόσφατα ζητούσε επέκταση της σύμβασης, ωστόσο τη βδομάδα που μας πέρασε ανακοινώθηκε ότι αναζητά αγοραστή για το σύνολο των αεροδρομίων που κατέχει.
  • Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου (100%): Σχεδιάζεται επέκταση της σύμβασης που ήδη υπάρχει.
  • Οργανισμός Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου (100%): Προσβλέπουν στην είσπραξη νέων δικαιωμάτων από νέες συμβάσεις που θα υπογραφούν μέσα στη χρονιά.
  • Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (74,3%): Στόχος είναι να πουληθεί ακόμα 23,3% των μετοχών.
  • Κρατικά Λαχεία (100,0%): Το σύνολο των εσόδων από τα Κρατικά Λαχεία εισρέουν στα ταμεία του υπουργείου Οικονομικών και όπως καταλαβαίνει ο καθένας είναι παραπάνω από κερδοφόρα. Κι όμως οι άθλιοι, θέλοντας να καλοπιάσουν τους εκπροσώπους της τρόικας και τους διάφορους επιχειρηματικούς ομίλους, σχεδιάζουν «την εκχώρηση των δικαιωμάτων του δημοσίου για συγκεκριμένη χρονική περίοδο».
  • Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (74,1%): Στόχος είναι να πουληθεί ακόμα 23,1% των μετοχών.
  • Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) (99,8%): Σχεδιάζεται η πλήρης πώληση σε ιδιώτη.
  • Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο: Η μεθόδευση εδώ προβλέπει την πώληση του συνόλου των μετοχών που διαθέτει το δημόσιο, που είναι 34,0%.
  • Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) (65,0%): Το υπόλοιπο 35% ανήκει στην εταιρεία «Ελληνικά Πετρέλαια», που προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ έχουν παραχωρήσει ουσιαστικά στον όμιλο Λάτση. Τώρα ετοιμάζονται να πουλήσουν ακόμα 55,0% των μετοχών.
  • Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Αερίου (ΔΕΣΦΑ) (65,0%): Μέσα στο χρόνο θα ιδιωτικοποιηθεί ακόμα 31,0% των μετοχών.
  • ΤΡΑΙΝΟΣΕ (100%): Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει την ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσης των μεταφορικών υπηρεσιών και του δικτύου, με στόχο την προσέλκυση ιδιώτη επενδυτή στον οποίο θα πωληθεί το 100% των μετοχών.
  • ΛΑΡΚΟ (55,2%): Αναζητείται ενδιαφερόμενος για να αποκτήσει ολόκληρη τη συμμετοχή του δημοσίου.
  • Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ) (100%): Ακόμα ένα φιλέτο κερδοφορίας που προορίζεται να πουληθεί στο σύνολό του.
  • Αδειες Κινητής Τηλεφωνίας (100%): Τα δικαιώματα χρήσης των συχνοτήτων των 900 MHz, που έχουν δοθεί στις εταιρείες VODAFONE ΑΕ και WIND ΑΕ λήγουν το Σεπτέμβριο 2012. Η κυβέρνηση προγραμματίζει τη διενέργεια νέου διαγωνισμού για την εκχώρηση νέων δικαιωμάτων χρήσης.
  • Καζίνο Πάρνηθας (49%): Θα πουληθεί και το 49,0% των μετοχών.
  • Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) (72,6%): Η επιχείρηση ανήκε 100% στο δημόσιο, αλλά η κυβέρνηση Σημίτη παρέδωσε το 24% στον όμιλο Μυτιληναίου. Τώρα στοχεύουν στην 100% ιδιωτικοποίηση με την πώλησή της σε στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει και τη διοίκησή της εντός του 2012.
  • Ελληνικό (100%): Γύρω από το πρώην αεροδρόμιο έχουν ειπωθεί πολλά. Με βάση τη συγκεκριμένη περίπτωση η κυβέρνηση σχεδιάζει να ενεργοποιήσει το νόμο για τις επενδύσεις - ταχείας συμφωνίας (fast track), ενώ όπως διαφημίζει υποτίθεται πως έχει επαφές με επενδυτές από το Κατάρ.
Μέσα στο χρόνο αναμένεται ακόμα να πωληθούν:
  • Τέσσερα Αεροσκάφη «Airbus» που ανήκουν 100% στο δημόσιο.
  • Οι συμμετοχές του δημοσίου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος (1,2% των μετοχών) και την «Αλφα Μπανκ» (0,6%).
  • Το πρώτο πακέτο ακινήτων που ανήκουν στο δημόσιο.
Συνέχεια το 2012
Ακόμα πιο επιθετικά, το ΠΑΣΟΚ και η κυβέρνησή του, αναμένεται να συνεχίσουν την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου την επόμενη χρονιά. Για το 2012 προβλέπεται:
  • Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (55%): Αφού εξασφαλίσουν φέτος την επέκταση της σύμβασης και άρα τη σίγουρη εξασφάλιση κερδών για κάθε υποψήφιο επενδυτή, θα πουλήσουν σε ιδιώτες τουλάχιστον το 21% των μετοχών.
  • Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) (35,5%): Θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της παράδοσης των διυλιστηρίων στο ιδιωτικό κεφάλαιο με πώληση ολόκληρης της συμμετοχής του δημοσίου.
  • Αγροτική Τράπεζα Ελλάδος (ATE) (77,3%): Σχεδιάζεται να πουληθεί το 26,2% των μετοχών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη της χρηματοδότησης της μικρομεσαίας αγροτιάς και την τύχη που θα έχουν οι υποθήκες των αγροτών στην Τράπεζα. Επιπλέον, η μεθόδευση της κυβέρνησης εδώ είναι πρωτοφανής. Προκειμένου να κάνει πιο ελκυστική την ΑΤΕ σε επίδοξους μνηστήρες, αποφάσισε να ενισχύσει την κεφαλαιακή επάρκεια της, με αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 1,26 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι πριν πουληθεί (και για όσο πουληθεί) το κομμάτι που σχεδιάζεται να δοθεί στους ιδιώτες, η κυβέρνηση θα βάλει στα ταμεία της τράπεζας περί το 1 δισ. ευρώ!!! Μαζί με το 26,2% των μετοχών που θα δοθούν σε ιδιώτες, η κυβέρνηση «προτίθεται να προχωρήσει στην πώληση των συμμετοχών της ΑΤΕ» και συγκεκριμένα στο σφυρί αναμένεται να βγουν συνεταιριστικές μονάδες και επιχειρήσεις όπως η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΖΑΧΑΡΗΣ, η ΔΟΔΩΝΗ, η ΣΕΚΑΠ, η ΕΛΒΙΖ, αλλά και η τράπεζα FBB, η ATEBANK ROMANIA κλπ. Στην ΑΤΕ ανήκει και το 10% της ΕΥΔΑΠ.
  • Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) (90%): Σχεδιάζει την παραχώρηση πακέτου μετοχών πάνω από το 40% σε στρατηγικό επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει και τη διοίκησή της.
  • Εταιρεία Υδρευσης Αποχέτευσης Πρωτευούσας (ΕΥΔΑΠ) (61,3%): Το σχέδιο προβλέπει ότι το δημόσιο θα πουλήσει το 27,3% των μετοχών του το 2012, ενώ το 2013 θα πουλήσει και νέο πακέτο μετοχών, παραδίδοντας παράλληλα την ΕΥΔΑΠ σε στρατηγικό επενδυτή.
  • Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (100%): Αφού αποσπαστεί το εμπορικό τμήμα του Ταμείου, θα πουληθεί κατά 100% σε ιδιώτη.
  • Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) (51%): Πρώτο βήμα για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση θα είναι ο διαχωρισμός του κλάδου παραγωγής από τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Στη συνέχεια θα πουλήσουν το 17% των μετοχών σε ιδιώτες επενδυτές, ενώ παράλληλα θα προχωρήσουν στη λεηλασία της περιουσίας της επιχείρησης, με την πώληση περιουσιακών της στοιχείων.
  • Ψηφιακό Μέρισμα (100%): Πρώτη φάση πώλησης συχνοτήτων.
  • Μεταλλευτικά Δικαιώματα (100%): Μέσα στη γνωστή λογική του ξεπουλήματος των πάντων, για το 2012 μεθοδεύεται η πώληση μεταλλευτικών δικαιωμάτων για την εξόρυξη χρυσού, αργύρου, χαλκού!
Τα λιμάνια
Η παραχώρηση των λιμανιών σε ιδιώτες είναι μια διαδικασία που ήδη έχει ξεκινήσει με την είσοδο του ΟΛΠ και του ΟΛΘ στο Χρηματιστήριο. Η διαδικασία αναμένεται να συνεχιστεί με την παραχώρηση νέων μετοχών αυτών των λιμανιών σε ιδιώτες μέσα στο 2011, ενώ το 2012 και το 2013 θα ολοκληρωθεί η παράδοση των υπολοίπων.
Το χαρτοφυλάκιο του Δημοσίου περιλαμβάνει 12 λιμάνια και ειδικότερα τα λιμάνια: Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Ραφήνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας, ενώ κατέχει και μια πληθώρα άλλων μικρότερων λιμανιών με διαφορετικές νομικές μορφές.
Μαζί με το στόχο για μεταβίβαση «στρατηγικών μεριδίων» των λιμανιών στον ιδιωτικό τομέα την περίοδο 2011- 2013, στη κυβέρνηση σχεδιάζουν τη δημιουργία ενός εκτεταμένου συστήματος μαρίνων υπό τη μορφή ανωνύμων εταιρειών, που αργότερα θα τις προσφέρουν ως φιλέτο σε επιχειρηματικούς ομίλους.
Τα αεροδρόμια
Λόγος γίνεται για 29 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ των οποίων τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου, Κέρκυρας, Χανίων, Κω, Ζακύνθου, Σαντορίνης, Μυτιλήνης και Χίου. Μέσα στο 2011 η κυβέρνηση προωθεί την επιχειρησιακή ανεξαρτητοποίησή τους από την ΥΠΑ, καθώς και τη μετατροπή τους σε ανώνυμες εταιρείες, που στη συνέχεια θα ιδιωτικοποιηθούν με συμβάσεις παραχώρησης. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί στα μέσα του 2013
Οι αυτοκινητόδρομοι
Με ειδικό τρόπο αναμένεται να εξελιχθεί το πρόγραμμα παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων σε ιδιωτικές εταιρείες. Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, που ανήκει 100% στο δημόσιο, μέχρι τις αρχές του 2012, θα επιλεγεί ο ιδιώτης που θα αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση. Για τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους και ανάλογα με την πορεία εκτέλεσης των έργων, θα επιλέγονται σταδιακά, μέχρι και το 2015, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που θα αναλαμβάνουν τη διαχείρισή τους.
Η ακίνητη περιουσία
Εδώ θα γίνει το ανείπωτο φαγοπότι, αφού χωρίς το παραμικρό πρόσχημα η κυβέρνηση βγάζει στο σφυρί φιλέτα γης που ούτε στα καλύτερα όνειρά τους δε θα μπορούσαν να φανταστούν κάποιοι ότι θα περιέρχονταν στην ιδιοκτησία τους.
Η κυβέρνηση προχωρά στη δημιουργία του λεγόμενου «Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου», που δεν είναι τίποτα άλλο από τον οργανισμό που θα ψάχνει για ενδιαφερόμενους αγοραστές κομματιών δημόσιας γης. Στο Ταμείο αυτό, «θα περιέλθουν μεταξύ άλλων περιουσιακών δικαιωμάτων και όλα τα ιδιωτικά ακίνητα του Δημοσίου που μπορούν να αξιοποιηθούν», δηλαδή να ξεπουληθούν. Ο πλήρης εντοπισμός, η καταχώρηση και ο χαρακτηρισμός των ακινήτων αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2012. Ιδιαίτερο ρόλο σ' αυτή τη διαδικασία αναμένεται να παίξουν τράπεζες, χρηματοοικονομικές εταιρίες και άλλες εταιρείες ...συμβούλων, ενώ είναι πολύ πιθανό να συμμετέχουν και εκπρόσωποι της τρόικας των δανειστών.
Οπως σημειώνεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, «έχει ήδη επιλεγεί συγκεκριμένος αριθμός σημαντικού μεγέθους ακινήτων από την περιουσία του Δημοσίου τα οποία αναμένεται να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον».
Τα ακίνητα αυτά κατηγοριοποιούνται ως ακολούθως:
  • Χώροι γραφείων: Προτείνονται 39 κτήρια, κύρια υπουργείων και Εφοριών, συνολικού εμβαδού 551.700 τετραγωνικών μέτρων
  • Ιδιοκτησίες της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου: Στην κατάσταση εμφανίζονται εκτάσεις γης 97,9 χιλιάδων στρεμμάτων, ανάμεσα στις οποίες εκτάσεις στη Ρόδο, στη λίμνη Βεγορίτιδα, στην Κέρκυρα, στα Μέθανα και αλλού, που προσφέρονται είτε για τουριστικές επιχειρήσεις, είτε προς κατασκευαστικές εταιρείες για τη δημιουργία οικισμών.
  • Ιδιοκτησίες της Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα: Εδώ υπάρχουν σειρά από CAMPING, ιαματικές πηγές, ξενοδοχεία «Ξενία», οι Ολυμπιακές εγκαταστάσεις στο Φάληρο και το Μαρκόπουλο, καθώς και 5,5 χιλιάδες στρέμματα στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού
  • ΓΑΙΩΣΕ: Στο σφυρί βγαίνουν παλαιοί Σιδηροδρομικοί Σταθμοί, καθώς ακίνητα, γραφεία, οικόπεδα και χωράφια του ΟΣΕ, σε ολόκληρη τη χώρα.
Στόχος των κυβερνώντων είναι να συγκεντρώσουν 50 δισ. ευρώ, που βεβαίως δεν πρόκειται να αξιοποιηθούν ούτε για την ενίσχυση των εργαζομένων ούτε για τη δημιουργία υποδομών για να ικανοποιούν ανάγκες του λαού, ούτε για την προώθηση επενδυτικών σχεδίων για να ενισχυθεί ο κοινωνικός πλούτος, ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής του λαού. Οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν ένα ακόμα εργαλείο στα χέρια του αστικού κράτους για τη στήριξη του κεφαλαίου και της κερδοφορίας του. Για να βρίσκουν διέξοδο προσοδοφόρας τοποθέτησης τα συσσωρευμένα και πλεονάζοντα κεφάλαια. Για να βρίσκουν έναν ακόμα τρόπο οι κεφαλαιοκράτες να εντείνουν και να διευρύνουν την εκμετάλλευση σε βάρος των εργαζομένων και ολόκληρου του λαού. Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων από μόνη της είναι μια πολιτική εγκληματική, που στρέφεται ενάντια στο λαό και τα συμφέροντά του. Στη συγκεκριμένη ειδικά περίπτωση, η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων σε μια περίοδο κρίσης, που ο πωλητής ζορίζεται να πουλήσει ενώ ο αγοραστής έχει αντοχή να περιμένει, είναι μια πολιτική που ξεφεύγει ακόμα και από τα όρια της πρόκλησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου