Σάββατο 2 Ιουλίου 2011

Το σχολείο της «αγοράς» ζητά διευθυντές μάνατζερ

Απ' τα θέματα που θα απαντήσουν οι υποψήφιοι διευθυντές σχολείων αποκαλύπτεται ο ρόλος του μάνατζερ και εκπροσώπου της κυβέρνησης, που θα έχουν στο σχολείο της «αγοράς»


Στο σχολείο της «αγοράς», όπως το σχεδιάζει βήμα βήμα το υπουργείο Παιδείας, τίποτα δε θα θυμίζει ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Για να υλοποιηθεί το «όραμα» χρειάζεται τα στελέχη της εκπαίδευσης να έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ιδέες. Το σχολείο θα έχει αυτονομία και πρέπει να ψάχνει πόρους για να λειτουργήσει καλύτερα. Η κατεύθυνση θα είναι η αναζήτηση «επενδυτών», ενώ - όπως κάθε καλή επιχείρηση - θα επιβάλλεται να υπάρχει και το κατάλληλο «επενδυτικό περιβάλλον».
Οι νέοι διευθυντές των σχολείων της «αγοράς» θα πρέπει να είναι «ηγέτες» - μάνατζερ. Θα πρέπει να αντιλαμβάνονται πως διευθύνουν μια επιχείρηση, ενώ θα πρέπει να αποκτήσουν και «πυγμή» για την επιβολή της τάξης, ώστε να μην υπάρχουν μαθητές και εκπαιδευτικοί που θα αντιδρούν και θα διεκδικούν. Οι νέοι διευθυντές θα υποχρεωθούν να υλοποιήσουν μαζί με την κυβέρνηση όλες τις αναδιαρθρώσεις, να είναι οι εκπρόσωποι του αστικού κράτους που θα «αντιμετωπίζουν» τους αγώνες των μαθητών, θα υπερασπίζονται την αύξηση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, τη σύνδεση του μισθού με την παραγωγικότητα κ.ά. Με λίγα λόγια, θα είναι το «πρόσωπο» της κυβέρνησης μέσα στο σχολείο.
Την προηγούμενη βδομάδα το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα θέματα («Μελέτες περίπτωσης») που θα απαντήσουν οι υποψήφιοι διευθυντές. Πρόκειται για περιγραφές διαφόρων καταστάσεων που μπορεί να αντιμετωπίσουν και, προφανώς, πρέπει να απαντήσουν πώς θα τις χειριστούν. Οι απαντήσεις, βέβαια, δε δόθηκαν, αλλά οι περιγραφές αποκαλύπτουν το ρόλο που θα έχουν. Παρουσιάζουμε ορισμένες ενδεικτικές περιπτώσεις:
«Ηγέτης» που θα επιβάλλει την τάξη
«O νέος Διευθυντής της σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι έχουν αυξηθεί τα περιστατικά βανδαλισμού σε βάρος της σχολικής περιουσίας και του διδακτηρίου την ώρα που το σχολείο δεν βρίσκεται σε λειτουργία. Σε σύσκεψη με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου κατάλαβε ότι υπεύθυνοι δεν είναι μαθητές αλλά "εξωσχολικοί". Οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι χρόνια τώρα προσπαθούν να πείσουν για να τοποθετηθούν συστήματα ασφαλείας και περίφραξης στα σχολεία, αλλά κανείς δε συμφωνεί γιατί το κόστος είναι υπερβολικό και πέραν των δυνατοτήτων των σχολικών επιτροπών». Η ...τυχαία περιγραφή θεωρεί ως «φυσιολογική» την εγκατάσταση «συστημάτων ασφαλείας» στα σχολεία και θέτει μόνο θέμα κόστους! Ο διευθυντής πρέπει να πείσει, μάλλον, τους ανωτέρους του για την αναγκαιότητα της «επένδυσης»...
«Στο Λύκειο στο οποίο είστε Διευθυντής οι μαθητές, με απόφαση της γενικής συνέλευσης, έχουν προχωρήσει στην κατάληψη του σχολείου και αποχή από τα μαθήματά τους. Από την επαφή σας με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και από τις πληροφορίες που συγκεντρώνετε προκύπτει ότι οι καταλήψεις έχουν μάλλον "εθιμοτυπικό" χαρακτήρα, αφού οι μαθητές δεν έχουν συγκεκριμένα αιτήματα και επικαλούνται προβλήματα ήσσονος ή άνευ σημασίας για τη συνέχιση των κινητοποιήσεών τους.Προκύπτει επίσης ότι οι μαθητές υποκινούνται από συγκεκριμένες δυναμικές μειοψηφίες μαθητών και ότι για τη λήψη των αποφάσεων των μαθητών δεν έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμενες δημοκρατικές διαδικασίες». Ο διευθυντής πρέπει να είναι το μακρύ αυταρχικό χέρι της κυβέρνησης, που θα απαντήσει στις αποφάσεις των «δυναμικών μειοψηφιών» (έτσι ονομάζουν πάντα τις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των μαθητών οι κυβερνήσεις, πριν τις «χτυπήσουν»). Θυμάστε μήπως κάποια κυβέρνηση που θεώρησε ότι μια κατάληψη ήταν αποτέλεσμα δημοκρατικών διαδικασιών;
Μάνατζερ επιχείρησης
«Η εκπαιδευτική έρευνα τα τελευταία χρόνια μας έχει προσφέρει πολλά δεδομένα από τα οποία προκύπτει ότι το επιστημονικό μάνατζμεντ στα σχολεία είναι μια αναγκαία αλλά και σπουδαία υπόθεση. Πολλοί πιστεύουν ότι η εφαρμογή των αρχών του επιστημονικού μάνατζμεντ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις αξίες και τους σκοπούς των δημόσιων σχολείων». Ο υποψήφιος διευθυντής μάνατζερ τι πρέπει - άραγε - να απαντήσει για το μάνατζμεντ;...
«Στη σύγχρονη διοίκηση ο πολίτης είναι στο επίκεντρο όλων των δράσεών της. Ειδικότερα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση απευθύνεται αποκλειστικά στους πολίτες και τις επιχειρήσεις για να ικανοποιήσει τις ανάγκες τους, τόσο για τη διαβίωση, την εργασία και την επιχειρηματικότητά τους στην Ευρώπη, όσο και σαν χρήστες των διοικητικών υπηρεσιών, ως φορολογούμενοι και ως συμμέτοχοι στη δημοκρατία. Το γεγονός ότι όλες οι δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να σχεδιάζουν τις διαδικασίες τους από τη σκοπιά του χρήστη σημαίνει ότι πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι απαιτήσεις, οι προτεραιότητες και οι προτιμήσεις κάθε μεμονωμένης κατηγορίας χρηστών. Ολα αυτά αφορούν και την εκπαίδευση, την οποία εσείς υπηρετείτε ως Διευθυντής/Διευθύντρια σχολείου». Τα πολλά λόγια σε αυτή την περίπτωση είναι περιττά. Ο διευθυντής είναι μάνατζερ μιας επιχείρησης και πρέπει να αντιμετωπίζει τους «χρήστες» των προϊόντων σαν πελάτες...
Υπερασπιστής της κυβερνητικής πολιτικής
«Μόλις έχετε αναλάβει την Δ/νση ενός σχολείου και έχει προκύψει κάποιο θέμα, για το οποίο θα πρέπει να εργαστείτε το απόγευμα. Ζητάτε από έναν εκπαιδευτικό του σχολείου σας να μείνει μαζί σας για να σας βοηθήσει στην διεκπεραίωση αυτή και εκείνος αντιδρά. Μάλιστα κάποια στιγμή σας λέει: "Τόσον καιρό λειτουργούσαμε μέσα στο ωράριό μας, γιατί να αλλάξει αυτό τώρα; Αφού δεν πληρώνομαι παραπάνω γιατί να δουλέψω περισσότερο;"». Εδώ ο διευθυντής πρέπει να αντιδράσει σωστά, να υπερασπίσει την ανάγκη υπερωριών, οι οποίες είτε θα επιβληθούν, είτε θα υλοποιηθούν με το ...δελεαστικό μέτρο της σύνδεσης του μισθού με την παραγωγικότητα. Με λίγα λόγια, οι πολλοί με μειωμένους μισθούς και κάποιοι «άξιοι» εκπαιδευτικοί που θα κερδίζουν μπόνους.
«Η διεθνής εμπειρία από την ανάπτυξη συστημάτων συλλογικής εσωτερικής αξιολόγησης (αυτοαξιολόγησης) έχει υποδείξει τα σημαντικά πλεονεκτήματα αυτής της μορφής αξιολόγησης. Ως διευθυντής σχολικής μονάδας επιθυμείτε να εισάγετε τον θεσμό της αυτοαξιολόγησης. Η αντίσταση που προβάλλουν οι εκπαιδευτικοί είναι εξαιρετικά έντονη και πολλές φορές ακραία. Μόνο τρεις από τους 12 εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στο σχολείο έχουν θετική άποψη για την αυτοαξιολόγηση». Πρόκειται για ερώτηση «sos»! Ο διευθυντής θα επιβάλλει τους κανόνες του σχολείου της «αγοράς» απέναντι σε μια «ακραία» πλειοψηφία ή όχι;
«Ο σύλλογος διδασκόντων προκειμένου να βελτιώσει τις αποδόσεις των μαθητών συζητά την δυνατότητα να κατανείμει τους μαθητές του ανάλογα με τις ακαδημαϊκές επιδόσεις τους μετά από διαγνωστικά τεστ». Εδώ υπάρχει η αντίληψη των μαθητών ή των τμημάτων πολλών ταχυτήτων και ο διευθυντής καλείται να την αξιολογήσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου